Kaupunginlahden rantaa kesällä, veneitä, ihmisiä, kukkia.

1.11.2024 12:39

Matkailijakyselyssä meri ja Kaupunginlahden ympäristö suosikkeja – kehittämiskohteita löytyi vain vähän

Visit Uusikaupunki toteutti kesällä matkailijakyselyn verkossa. Kyselyssä selvitettiin mm. matkailijoiden mielipiteitä Uudenkaupungin vahvuuksista ja kehitystarpeista sekä kartoitettiin, mistä matkailijat olivat saaneet inspiraation vierailla kaupungissa. Lisäksi kysyttiin, mitä palveluita matkailijat olivat käyttäneet, millaista palvelua he olivat saaneet ja oliko jokin kaivattu palvelu jäänyt puuttumaan.

Kysely oli avoinna kesäkuusta syyskuun puoliväliin asti ja siihen pystyi vastaamaan suomen lisäksi myös englanniksi. Kysely toteutettiin jo 16. kerran ja nyt kolmannen kerran pelkästään verkkokyselynä.

-Kyselyyn saatiin ennätykselliset 766 vastausta eri puolilta Suomea ja jopa ulkomailta, kertoo matkailusuunnittelija Irmeli Laiho-Andersson.

Kyselyyn vastanneista suurin osa oli naisia ja yli 60 % vastaajista oli iältään 45-64 vuotiaita. Suurimmat vastausmäärät tulivat Turusta, pääkaupunkiseudulta, Raumalta ja Tampereelta.

Uusikaupunki hurmaa merellisyydellä ja toimivilla palveluilla

Vastausten perusteella Uudenkaupungin vierailun keskeisimmät syyt olivat aikaisemmat myönteiset kokemukset, tuttavien suositukset sekä halu tavata paikallisia tuttuja ja sukulaisia. Myös kesämökin sijainti kaupungissa sekä markkinointi sosiaalisessa mediassa ja matkailuesitteessä houkuttelivat vierailijoita.

Lähes kaikki vastaajat (91 %) olivat käyttäneet kaupungin ravintoloita ja kahviloita, ja 65 % oli tehnyt ostoksia päivittäistavaraliikkeissä. Erikoisliikkeissä oli asioinut 42 %, ja kulttuuripalveluja oli hyödyntänyt 41 % vastaajista. Moni käytti myös huoltoasemia, majoitus-, luonto- ja ohjelmapalveluita, ja osa vierailijoista saapui kirpputorien ja leikkipuistojen houkuttelemana. 

-Peräti 93 % vastanneista koki saaneensa hyvää tai erinomaista palvelua Uudenkaupungin vierailunsa aikana, Laiho-Andersson toteaa ilahtuneena.

Suosituimmiksi nähtävyys- ja käyntikohteiksi kyselyn perusteella valikoituivat Isonkarin majakka, Taidetalo Pilvilinna, Pakkahuoneen vierassatama, Kaupunginlahden ympäristö ravintoloineen, puutalot, Wahlbergin museo sekä Automuseo. Tapahtumissa oli vierailtu eniten kesäteatterissa, Crusell-viikolla, Karjurockissa, Merefesteillä, Minifarmeilla, Puupaatei Pakkahuoneel ja Möljä Miittinki -tapahtumissa, iltatorilla sekä Vanhat Talot -tapahtumassa. 

Vastaajien mielestä parasta Uudessakaupungissa oli ylivoimaisesti meri, merellisyys ja Kaupunginlahden ranta-alueet. Matkailijat arvostivat myös kaupungin kompaktia kokoa, lyhyitä välimatkoja, hyviä ruokapaikkoja, Pakkahuonetta, maisemia, tunnelmaa, puutaloja, luontoa ja rauhaa. Kehuja saivat myös ihmiset, museot ja erikoisliikkeet.

Kysyttäessä kaupungin kehittämiskohteista monet vastaajat kokivat, että parannettavaa ei juuri ole, sillä palvelut toimivat hyvin ja kaikki tarpeellinen löytyi. 

Parannusehdotuksiakin kuitenkin esitettiin, kuten paikallisen ja julkisen liikenteen sekä henkilöjunayhteyden kehittäminen. Matkailuajoneuvoille toivottiin matkaparkkia ja Alkon toivottiin sijaitsevan lähempänä keskustaa. Lasten tapahtumatarjontaa kaivattiin lisää, ja puistoihin toivottiin ilmaiskonsertteja. Erikoisliikkeiden ja kahviloiden pidempiä aukioloaikoja toivottiin, samoin enemmän opastettuja bussikierroksia, lyhyitä sightseeing-risteilyjä sekä saunallista avanto- ja kesäuintipaikkaa keskustan tuntumaan. Torille kaivattiin enemmän tapahtumia ja myyjiä myös arkipäivinä.

Ulkomaalaisten matkailijoiden ja ryhmämatkailijoiden määrät kasvussa

Uudenkaupungin kesäsesongissa nähtiin ulkomaalaisten matkailijoiden ja ryhmämatkailijoiden määrän selvä kasvu. Kaupunki järjesti 57 ryhmäohjelmaa, ja kaukaisimmat ryhmät saapuivat Itä-Suomesta ja Pohjois-Savosta. Kauempaa tulevat ryhmät viipyivät kaupungissa yleensä useamman päivän, ja ohjelmaa järjestettiin heille jopa kahdelle tai kolmelle päivälle. Jotkut matkanjärjestäjät toivat kaupunkiin useita eri ryhmiä kesän aikana. 

Kesä–syyskuussa matkailutoimistossa vieraili lähes 3000 asiakasta, ja elokuussa jopa puolet toimiston asiakkaista oli ulkomaalaisia. 

-Eniten ulkomaisia vierailijoita meille tuli Saksasta, Ruotsista, Hollannista, Ranskasta, Espanjasta, Italiasta, Sveitsistä, USA:sta ja Virosta, Laiho-Andersson listaa.